Okul Nedir, Yapısı Nasıl Olmalı?

Okuma yazma öğretmekten başlayarak en yüksek düzeyde bilim ve sanat bilgisi vermeye kadar, çeşitli derecelerde toplu olarak eğitim-öğretimin sağlandığı kurumdur.

Bir toplumun bilgi ve teknoloji üretebilmesi için yetişmiş insan gücüne gereksinimi vardır. Okul, hem bir bilgi yuvası hem de sosyal etkinliklerin yerine getirildiği kurumdur.

Toplumlar kendilerine uygun insanı, kendilerine özgü eğitim sistemi içinde yetiştirirler. Hiçbir toplum, insanını tesadüflere kültürlemenin gelişigüzel olumsuz etkilerine bırakmamıştır. Toplumların sanayileşmesi, endüstrileşmesi ve teknolojik gelişimiyle birlikte iş ve meslek dalları çeşitlenmiş, uzmanlık isteyen farklı ve yeni meslekler ortaya çıkmıştır. Uzmanlık isteyen farklı ve yeni meslek gruplarına insan gücü yetiştirilmesi, uygun eğitim öğretim programları ve eğitim kurumlarıyla yani okulla sağlanır.

Okullar, bilgi birikiminin hızla arttığı, uzmanlaşmanın önem kazandığı gelişmiş toplumlarda bireylerin belli amaçlar doğrultusunda planlı ve programlı bir biçimde yetiştirildiği kurumlardır.

Okul formal eğitim veren bir kurumdur, kontrollü bir ortamdır. Okulda önceden planlanan programlar çerçevesinde, belirlenen amaç ve hedefler doğrultusunda planlı ve programlı bir şekilde öğretmen nezaretinde eğitim ve öğretim faaliyeti yapılır.

Okul farklı çevrelerden gelen, farklı niteliklere sahip öğrencilere ortak bazı değerler kazandıran özel bir çevredir. Bu çevre, öğrencilerin davranışlarını etkilediği gibi onların davranışlarından da etkilenir.

Her okulun bir fiziki yapısı olduğu gibi aynı zamanda okul, öğrencilere önceden belirlenen amaçlar doğrultusunda öğrenme ortamları hazırlayarak davranış değişikliği meydana getirmelidir.

Okulun yapısı da eğitim – öğretim programlarının uygulanmasında son derece önemlidir. Okul, toplumdaki bireylerin eğitilmesi işlevini üstlenen kurumların ortak adıdır.

Okulların özel amaçları, programları ve hizmet ettikleri öğrenci grubunun özelliklerine, okulun türüne uygun olarak bazı özelliklere ihtiyaç vardır. > Mekan özelliği (fiziki yapısı),

> Topluluk özelliği,

> Kültürel atmosfer özelliği,

> Eğitim sistemi açısından yapısal özelliği,

> Normlar, değerler, semboller, müeyyideler bütünü olma özelliği